Światowy Dzień Soku: Co o soku myślą specjaliści?

Jak powinien wyglądać prawdziwy toast na zdrowie? Wzniesiony szklanką pełnego wartości odżywczych soku warzywnego lub owocowego! W Światowy Dzień Soku, który przypada na 30 maja, dowiedz się, co o soku myślą specjaliści i dlaczego może on być jedną z 5 zalecanych porcji owoców i warzyw, stanowiących podstawę Piramidy Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej.

Więcej…
 
Zaproś wiosnę do swojej kuchni. Na dłużej!

Już jest! Upragniona i długo wyczekiwana wiosna, a wraz z nią bogactwo świeżych warzyw. Pyszne szparagi, chrupiące marchewki, szczypiorek, soczysta sałata. Chyba nikogo nie trzeba zachęcać do wiosennej wizyty w lokalnym sklepie. Co zrobić, aby cieszyć się smakiem warzyw przez cały rok? Czy technologia może w tym pomóc?

Więcej…
 
Przepisy wielkanocne i chrzan z cytryną

Chrzan od wieków związany jest z polską tradycją kulinarną i stanowi niezastąpiony dodatek, zwłaszcza do wielkanocnych potraw.  Nie może zabraknąć go na żadnym świątecznym stole, czy w koszyku ze święconką. W tym roku warto przełamać konwencję i spróbować limitowanej edycji chrzanu z cytryną Krakus. Tradycyjny produkt w niecodziennej odsłonie idealnie podkreśli smak wielkanocnych dań.

Więcej…
 
Zoodler Philips, nowy blender ręczny

Wkręć się w zoodle Zoodler Philips, nowy blender ręczny ze spiralnym ostrzem o mocy 800W, dzięki któremu w prosty sposób zblendujesz składniki lub zamienisz swoje ulubione warzywa w spaghetti, sprężynki czy wstążki.  Ich finezyjny, spiralny kształt pobudzi Twoją wyobraźnię, zachęci do zabawy formą i smakiem i sprawi, że na zawsze pożegnasz nudę w kuchni!

Więcej…
 
Extra gładkie przepisy na coś dla dzieci
Jak zapewnić dzieciom popołudnie pełne wrażeń i pysznego smaku? Warto mieć w zanadrzu kilka tricków, które EXTRA GŁADKO rozkręcą zabawę. Znakomicie sprawdzą się np. gry planszowe, które odciągną dzieci od ekranów telefonu lub mini – teatrzyk z krzeseł i koca. Dobrym sposobem jest też konkurs.
Więcej…
 
Przepis na wiosenny obiad

Wiosenna zupa z groszku, szczypiorku z makaronem z marchewki, szparagi primavera , wiosenne mini deserki

Więcej…
 
Olej rafinowany czy surowy?

Żyjemy w czasach, w których dostępność i różnorodność produktów spożywczych jest w zasadzie nieograniczona. I choć stare polskie przysłowie mówi, że od przybytku głowa nie boli – to czasami boli, bo jak wybrać to, co najlepsze dla naszego zdrowia?


olej ratyfikowanyNie od dziś wiadomo, że tłuszcze są niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania. Coraz większa świadomość i waga zdrowego odżywiania sprawia, że ludzie poszukują wiedzy oraz możliwości coraz lepszego zaspokajania złożonych potrzeb organizmu poprzez dostarczanie mu cennych składników z wartościowego pożywienia. Właśnie dlatego gama dostępnych olejów wciąż rośnie, jednak w ogromie dostępnych możliwości można się co najmniej zagubić. Jak więc mądrze wybrać i stosować właściwy olej, aby móc czerpać jak najwięcej z ich bogactwa?

Tłoczony na zimno, rafinowany, surowy…

Oleje – z uwagi na temperaturę wytłaczania oraz technologię produkcji – możemy podzielić na rafinowane i nierafinowane. Rafinacja to bardzo skomplikowany, wieloetapowy proces oczyszczania oleju, którego zasadniczym celem jest usunięcie z niego niechcianych substancji – takich jak np. metale ciężkie, chemiczne środki ochrony roślin czy też szkodliwe wolne kwasy tłuszczowe. Rafinacja może przebiegać różnie, jednak w uproszczeniu proces dzieli się na 4 podstawowe etapy - odśluzowywanie, odkwaszanie, bielenie i odwanianie.  W dużym skrócie po pierwszym tłoczeniu, odbywającym się w temperaturze ok. 100°C, powstaje olej surowy oraz jego wytłoczyny, nazywane makuchami. Aby wydobyć z wytłoczyn pozostały w nich olej, makuchy poddawane są działaniu heksanu), następnie zaś destylowane parą wodną w celu tzw. tostowania. Tak przygotowany surowiec, gotowy jest do dalszych, wspomnianych już  etapów rafinacji – odśluzowywania, odkwaszania, bielenia i odwaniania. Niestety podczas tych etapów olej traci wiele cennych substancji, stając się produktem coraz bardziej zubożałym w wartości. W efekcie olej po rafinacji ma długi termin przydatności do spożycia, jasnożółtą barwę oraz neutralny zapach i smak. W niewielkim stopniu przypomina jednak produkt pierwotny.

W trakcie rafinacji, olej poddawany jest działaniu wysokiej temperatury, pary wodnej i związków chemicznych – mówi Aneta Gołuch ekspert polskiej firmy Ol’Vita od lat specjalizującej się w tłoczeniu naturalnych olejów spożywczych i kosmetycznych wytłaczanych na zimno, nierafinowanych. Zmienia się jego skład oraz właściwości, np. wzrasta tzw. punkt dymienia. Niestety, w trakcie całego procesu, poza potencjalnymi zanieczyszczeniami, w znacznym stopniu z oleju usuwane są także witaminy, minerały, sterole i fosfolipidy dodaje ekspert z Ol’Vita.

Punkt dymienia, nazywany inaczej temperaturą dymienia, to nic innego jak najniższa temperatura, w której ogrzewany olej zaczyna się palić i wydzielać substancje rakotwórcze. Im wyższa temperatura dymienia, tym tłuszcz jest stabilniejszy podczas smażenia. Tłuszcze o wysokiej temperaturze dymienia, powyżej 220°C można używać do głębokiego smażenia i frytowania. Do krótkiego, płytkiego podsmażania odpowiednie są tłuszcze powyżej 170°C. Tłuszcze z temperaturą dymienia poniżej 170°C nie powinny być poddawane obróbce termicznej. Najwyższą temperaturą dymienia charakteryzują się roślinne oleje rafinowane oraz większość tłuszczy zwierzęcych. Warto jednak wiedzieć, że jest kilka roślinnych olejów nierafinowanych, których temperatura dymienia sięga powyżej 170°C – są to oliwa z oliwek, olej sezamowy i tłuszcz kokosowy, mimo to oleje nierafinowane generalnie zalecane są do spożycia na zimno.

Oleje nierafinowane wytwarzane są w zupełnie inny sposób tłumaczy Aneta Gołuch specjalista marki Ol’Vita. W tym przypadku kluczowa jest jakość ziarna, bo to ona determinuje jakość produktu końcowego, a także wytłaczanie oleju w niskiej temperaturze – tak, aby w wyniku działania wysokiej temperatury nie tracić cennych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych i witamin. Po zakończeniu procesu tłoczenia olej trafia do butelek z brązowego szkła aby chronić zawarte w nim tłuszcze i wrażliwą na światło witaminę E. Oleje zimno tłoczone ze względu na obecność naturalnych związków (np.: chlorofilu i karotenoidów) różnią się od siebie kolorem, konsystencją, smakiem, zapachem. Indywidualny skład nasion użytych do tłoczenia będzie warunkował działanie prozdrowotne i odżywcze.

Dlaczego olejów nierafinowanych nie powinno się używać nawet do krótkiego smażenia?  Ponieważ wysoka temperatura pozbawia je pozytywnych składników, dodatkowo bardzo szybko zaczynają dymić – a to sygnał, że tłuszcz zaczyna rozpadać się na szkodliwe dla zdrowia związki, traci swe właściwości odżywcze i psuje smak potrawy. Oleje nierafinowane są świetne do spożywania na zimno, do sałatek, dressingów czy polewania potrawy bezpośrednio na talerzu. Ze względu na ich wybitny skład, charakteryzują się fantastycznymi właściwościami zdrowotnymi i smakowymi. Oleje tłoczone na zimno dostarczają nie tylko niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych omega-3, -6, -9, ale również witamin rozpuszczalnych w tłuszczach ,przeciwutleniaczy spowalniających procesy starzenia oraz steroli roślinnych regulujących poziom cholesterolu we krwi.

Co wybrać – olej rafinowany czy nierafinowany?


Lepszym wyborem dla naszego zdrowia są zdecydowanie oleje nierafinowane, bogate w witaminy i mikroelementy. Składy poszczególnych, wytłaczanych na zimno olejów pozyskiwanych z różnych roślin oczywiście różnią się między sobą, jednak w każdym z nich drzemie moc cennych wartości, które warto sprawdzić wprowadzając je do codziennego menu. Szykując się do zakupu oleju tłoczonego na zimno, warto zapoznać się z wyjątkowo bogatym, dostępnym spektrum olejów z różnorodnych roślin i przede wszystkim postawić na gamę oferowaną przez zaufane marki, które zawartość cennych substancji w składzie swoich olejów potwierdzają odpowiednimi badaniami.

 
Kuchnia wielkanocna – świąteczne pasztety, przepisy

Z Wielkanocą związanych jest wiele kulinarnych tradycji. Na naszych stołach od lat serwowane dania takie jak żur, jaja, pieczone mięsa, pasztety czy sałatka warzywna. Jednak coraz częściej szukamy inspiracji, aby unowocześnić dania, które znamy od lat. Niezależnie od tego jaki rodzaj kuchni wybierasz, potrawy potrzebują odpowiedniego doprawienia. Warto sięgnąć po naturalne mieszanki przypraw, które wzbogacą i podkreślą świąteczne smaki.

Więcej…
 
Sok a fruktoza – czy jest się czego bać?

Obecne zainteresowanie fruktozą związane jest m.in. z globalnym problemem otyłości i kwestią nadmiernego spożycia cukrów prowadzącego do pogorszenia się stanu zdrowia całych społeczeństw. Czy istnieje jednak związek pomiędzy wzrostem masy ciała lub ryzykiem wystąpienia cukrzycy, a spożywaniem soku owocowego, który zawiera fruktozę? Eksperci przedstawiają wyniki badań.

Więcej…
 
Bezglutenowe danie - makaron fusilli teff z pesto, parmezanem i kaparami

Prosty przepis na szybkie bezglutenowe danie idealne na obiad lub wczesną kolację. Danie kusi bazyliowym aromatem, żywymi kolorami i apetycznym wyglądem. Będzie smakowało nie tylko miłośnikom bezglutenowych przysmaków, czy osobom na bezglutenowej diecie. Z pewnością podbije podniebienia fanom tradycyjnej kuchni i klasycznych dań.

Więcej…
 
<< pierwsza < poprzednia 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 następna > ostatnia >>

Strona 1 z 32

Copyright © 2009-2018 meskimbyc.pl Wszelkie prawa zastrzeżone | mapa strony