Historia marki Johnnie Walker |
Prawie 200 lat temu John Walker otworzył swój sklep spożywczy w szkockim miasteczku Kilmarnock. Miał dopiero kilkanaście lat, skromne fundusze oraz… ogromną ambicję. W sklepie można było początkowo kupić praktycznie wszystko, jednak powoli jego uwagę przykuł jeden trunek. Przygodę ze światem whisky rozpoczął od mieszania różnych gatunków… herbat, a następnie, gdy już rozwinął swoje umiejętności blenderskie, zabrał się za komponowanie unikalnych whisky. Szybko zdobył uznanie.
Jego syn Alexander przejął sklep w połowie XIX wieku i poszedł o krok dalej. Wymyślił nowy, kwadratowy kształt butelki co zmniejszyło straty podczas transportu, gdyż butelki były wytrzymalsze na stłuczenia oraz więcej udawało się ich zapakować do skrzyń. W 1860 roku Alexander zdobył światowe rynki dzięki współpracy z kapitanami statków – zaoferował im rozwiązanie, które wtedy było bardzo nowatorskie. Kapitanowie statków handlowych podpisali z Alexandrem umowy prowizyjne, dzięki czemu whisky dotarła do wielu zakątków na świecie i stała się znana, zaś kapitanowie otrzymywali procent od sprzedaży każdej butelki. Kilka lat później powstała oryginalna etykieta Johnnie Walker, a marka stawała się coraz bardziej popularna. Wnukowie Johna Walkera wprowadzili markę w XX wiek. Najpierw wymyślili kolorystyczne zróżnicowanie etykiet. Początkowo istniały trzy kolory: White, Red oraz Black, później, gdy okazało się, że kupujący zaczęli kojarzyć konkretne warianty właśnie z kolorami, Walkerowie postanowili zmienić etykiety. Tak powstały znane dziś Johnnie Walker Red oraz Johnnie Walker Black. Z kolei, charakterystyczną postać Wędrującego Jasia (Striding Man), wymyślił w 1908 roku rysownik Tom Browne, podczas obiadu z Walkerami. Od tego czasu, marka ciągle kroczy naprzód. Marka jest już wtedy rozpoznawalna na półkach we wszystkich sklepach i lokalach. W kolejnych latach Johnnie Walker angażuje się w nowe przedsięwzięcia, zgodnie z ideą – najpierw w 1910 pod hasłem „Urodzony w 1820. Ciągle rośnie w siłę”, a następnie „Keep Walking”. Marka wspiera zawody golfowe, formułę 1, zdolnych i ambitnych ludzi z pasją. Do portfolio Johnnie Walker wkraczają nowe: Green Label, Gold Label oraz Blue Label. Dziś największy Whisky House ma już prawie 200 lat. Alexander miał rację, gdy powiedział kiedyś: „nasza whisky będzie nie do pobicia”. Dzięki wspólnej pracy pokoleń Walkerów, whisky Johnnie Walker jest najlepiej sprzedającą się whisky na świecie. I nie zamierza na tym poprzestać!
Tags: |