Rynek dóbr luksusowych w Polsce |
Wpisany przez Mirosław Wis |
Rynek dóbr luksusowych w Polsce szacowany jest na 26 mld złotych. Czym za tym dla Polaków jest luksus? Które marki uważamy za luksusowe? Co kupujemy najczęściej? Jaki prezent zostanie najbardziej doceniony
Czym charakteryzuje się produkt luksusowy? Źródło: KPMG "Rynek dóbr luksusowych w Polsce" KPMG przyjęło w swoich badaniach następującą definicje dobra luksusowego: Dobrem luksusowym jest każde dobro opatrzone marką uznawaną powszechnie na danym rynku za luksusową lub takie, które ze względu na swoją specyfikę (unikalność, wysoka cena itp.) nabiera luksusowego charakteru. Skoro rozpoznawalność marki jest istotnym elementem zobaczmy, które marki najbardziej znamy. Ponieważ najwięcej samochodów kupujemy przed Wszystkimi Świętymi i Bożym Narodzeniem (aby móc pochwalić się przed rodziną) zobaczmy w samochodzie, jakiej marki zaprezentujemy się najlepiej. Jakie są najbardziej znane marki luksusowych samochodów w Polsce? Rolls-Royce, Bugatti, Ferrari, czy może auto Jamesa Bonda Aston Martin? Otóż nie, powyższych marek nie ma nawet w pierwszej piątce! Pierwsza trójka to Audi, BMW, Mercedes-Benz1. Podjechanie najdroższym autem świat Bugatti Veyronem zrobi o wiele mniejsze wrażenie niż Audi Q7. Jak już mamy luksusowe auto to musimy jeszcze wyglądać. Przyjrzyjmy się, jakie marki odzieżowe dodadzą nam prestiżu. Oto pierwsza dziesiątka: Versace, Hugo Boss, Prada, Dolce&Gabbana, Lacoste, Kenzo, Yves Saint Laurent, Jean Paul Gaultier, Karl Lagerfeld, MaxMara. Gratulujemy firmie Simple, która znalazła się na 17 pozycji2 Zainteresowanych tym tematem zapraszamy do zapoznania się z artykułem "Calvin Klein, Gucci czy Giorgio Armani marki, których projektantów kupujemy najchętniej?" Zostały nam jeszcze dodatki, które często sprawdzają się jako prezenty. Jeżeli jednak zamierzamy kupić coś sygnowane marką Frey Wille, Jean Lassale czy Audemars Piguet możemy nie uzyskać oczekiwanego efektu. Skoncentrujmy się na firmach z pierwszej dziesiątki: Rolex, Omega, W. Kruk, Swarovski, Tiffany&Co., Zenith, Cartier, Patek Philippe&Co., Bvlgari, Maurice Lacroix3 A jaki alkohol zaserwować lub dać w prezencie, aby nasz dobry gust został zauważony o obdarowany poczuł się doceniony! Nie wstydźmy się Żołądkowej Gorzkiej czy Żubrówki nie silmy się na wyszukane trunki, bo nasze starania mogą nie zostać docenione i zostaniemy z uczuciem rozczarowania. Jak mówi stare przysłowie „ Perłą przed wieprze”. Oto dziesiątka najbardziej luksusowych marek w segmencie alkoholi: Smirnoff, Johnnie Walker, Żubrówka, Żołądkowa Gorzka, Finlandia, Absolut, Belvedere Vodka, Ballantine's, Chopin Vodka, Dom Pérignon4 Ciekawe czy po ostatniej wspólnej akcji promocyjnej marek Stock Prestige i Hugo Boss, Stock obecnie znalazłby się w tym zestawieniu? A czym najczęściej poprawiamy sobie humor i nastrój wydając nasze ciężko zarobione lub pomnożone pieniądze?
Źródło: KPMG "Rynek dóbr luksusowych w Polsce" A dlaczego kupujemy dobra luksusowe? Niemal 90% nabywców dóbr luksusowych wymienia wysoką jakość jako jeden z głównych motywów dokonywania zakupu. Blisko połowa ceni także wartości reprezentowane przez markę, a dla 40% ważna jest dobra opinia o marce przekazana przez znajomych. Jedynie w marginalnym stopniu wpływ na zakup produktów danej marki mieli jej ambasadorowie oraz przedstawiciele w osobach aktorów, sportowców czy modelek5. Nie zapominajmy, że dobra luksusowe to także doskonała lokata kapitału! A w co inwestują bogaci i zamożni Polacy? Głównie w nieruchomości, biżuterię i dzieła sztuki. Reasumując marki oferowane u nas jako luksusowe mają bardziej masowy charakter, a co za tym idzie niższą cenę. Polski rynek dóbr luksusowych może sprawiać również wrażenie zapóźnionego w stosunku do rynku w Czechach czy na Węgrzech. Wynika to w dużej mierze z „większego rozproszenia bogactwa” w Polsce w porównaniu do tych krajów. Tam większość osób zamożnych mieszka w stolicy lub jej okolicy. Natomiast w Polsce osoby bogate mieszkają nie tylko w Warszawie, ale też w takich miastach i aglomeracjach miejskich, jak: Trójmiasto, Kraków, Łódź, Wrocław czy Poznań. W rezultacie efekt „jednego butiku” otwartego na przykład w Pradze jest znacznie większy niż tego samego butiku otwartego w którymś z dużych miast w Polsce. Nie bez znaczenia jest też skala napływu turystów zagranicznych, którzy nadal chętniej wybierają Pragę i Budapeszt niż polskie miasta6. Wszystkich zainteresowanych powyższym tematem zachęcamy do zapoznania się z całym raportem firmy KPMG
2 - KPMG "Rynek dóbr luksusowych w Polsce" 3 - KPMG "Rynek dóbr luksusowych w Polsce" 4 - KPMG "Rynek dóbr luksusowych w Polsce" 5 - KPMG "Rynek dóbr luksusowych w Polsce" 6 - KPMG "Rynek dóbr luksusowych w Polsce" |