Zdrowe nawyki żywieniowe po 45 roku życia

Odpowiednia profilaktyka chorób nowotworowych układu moczowo – płciowego może uchronić przed uciążliwymi i niebezpiecznymi chorobami urologicznymi, na które narażeni są szczególnie mężczyźni po 45 roku życia.

Ilość, jakość, częstotliwość i forma spożywanych posiłków oraz odpowiednie nawyki żywieniowe to proste elementy codziennej profilaktyki nowotworów układu moczowo – płciowego.  Istotną kwestią jest także zachowanie odpowiedniej wagi. Prostym sposobem kontrolowania masy ciała jest sprawdzanie współczynnika BMI (body mass index), który obliczmy dzieląc masę ciała przez wzrost w metrach podniesiony do kwadratu.

Eksperci kampanii edukacyjnej „Bądź mężczyzną. Chroń zdrowie!” Ministerstwa Zdrowia i Centrum Onkologii Instytut opracowali kilka praktycznych wskazówek jak, na co dzień dbać o swoje zdrowie. Oto kilka z nich:

  • Regularnie kontroluj swoją wagę oraz sprawdzaj wartość współczynnika BMI – gdy przekroczy on wartość 25, to znak, że trzeba zmienić sposób odżywiania i zwiększyć aktywność fizyczną.

  • Codziennie uprawiaj sport przez przynajmniej 30 min. Najłatwiejszy sposób to spacer.

  • Jedź o stałych porach, regularnie. Zalecane jest spożywanie dziennie 4-5 posiłków w niewielkich porcjach.

  • Nie podjadaj między posiłkami i unikaj wysokokalorycznych produktów – chipsów, paluszków, słodyczy oraz produktów typu fast food.

  • Codziennie spożywaj co najmniej pięć porcji różnych warzyw i owoców – mogą być one świeże, mrożone lub przetworzone np. soki warzywne.

  • Mięso najlepiej przyrządzaj bez dodatku tłuszczu – gotuj, duś, piecz w foli bez dodatku tłuszczu, a jeśli smażysz, rób to na niewielkiej ilości oleju rzepakowego lub oliwy.

  • Minimum 3 razy w tygodniu spożywaj ryby, najlepiej morskie.

  • Ogranicz spożycie soli – wyeliminuj bardzo słone potrawy ze swojego jadłospisu oraz unikaj dosalania potraw na talerzu.

  • Wypijaj min. 1,5 l płynów dziennie, najlepiej niegazowanej wody mineralnej i zielonej herbaty. Jednocześnie ogranicz słodzenie gorących napojów i unikaj dosładzanych soków owocowych, napojów gazowanych i niegazowanych.

 

Copyright © 2009-2016 meskimbyc.pl Wszelkie prawa zastrzeżone | mapa strony