Świąteczne zwyczaje zakupowe Polaków i Europejczyków

41% Polaków uważa gotówkę za nieprzemyślany i nieuprzejmy prezent. Taki jest wynik badania świątecznych zwyczajów zakupowych Europejczyków. Jeśli chcesz udowodnić, że zależy ci na kimś i wolisz uniknąć nieporozumień podczas świąt, przemyśl dobrze kwestię wyboru prezentów.

logo_mastercardW ramach ogólnoeuropejskiego badania przeprowadzonego przez MasterCard wśród 15.000 Europejczyków, uzyskano również opinie 1.000 respondentów z Polski. Celem projektu było zbadanie tego, co uwielbiamy, a czego nie cierpimy w związku z dawaniem i przyjmowaniem prezentów – a także, czy brak czasu odbija się na naszym myśleniu o innych. Z satysfakcją można stwierdzić, że nie jesteśmy narodem materialistów: dla zaledwie 2% badanych najważniejszą cechą prezentu jest jego cena. Dla większości najbardziej liczy się to, aby otrzymany podarunek był przemyślany (65%) i zgodny z oczekiwaniami (58%).

Pomimo tych deklaracji ponad połowa Polaków (56%) otrzymała kiedyś nieprzemyślany prezent. W ścisłej czołówce podarunków, które uważamy za przejaw lenistwa osoby wręczającej, znajdują się kwiaty, butelka wina oraz... gotówka – aż 41% z nas nie chce otrzymać pieniędzy. Polacy nie odbiegają w statystykach od ogółu Europejczyków: blisko połowa (45%) z osób, które otrzymały nietrafiony prezent, odczuwa rozczarowanie. Respondenci z Polski przypisują to temu, że ich najbliżsi po prostu nie mieli pojęcia, co kupić (45%) albo kupowali prezent na ostatnią chwilę (40%). Co ciekawe, wśród niechcianych prezentów znajdują się również takie, które mogą być przyczyną kłótni. Pogodny nastrój świąteczny może zniszczyć prezent taki jak złota rybka (dla 27% badanych Polaków) lub produkty spożywcze (dla 20%).

Cieszę się, że tak duże znaczenie dla Europejczyków ma przemyślane podejście do prezentów, że ważniejsze jest nie to, ile ktoś wydał pieniędzy, ale jak bardzo zastanowił się nad podarunkiem. Choć wręczanie gotówki wydaje się być prostym rozwiązaniem, wyniki pokazują, że w przypadku prezentów nasi najbliżsi oczekują od nas więcej namysłu” – skomentował wyniki badania Javier Perez, President, MasterCard Europe. - „Ponieważ technologia ułatwia nam życie bardziej niż kiedykolwiek wcześniej - czy to przy płaceniu za prezent, czy przy wyszukiwaniu idealnego podarunku - nic dziwnego, że odchodzimy od dawania gotówki w prezencie. Przy dzisiejszej dostępności i wygodzie oferowanej przez płatności elektronicznie niemal 66% osób posługuje się w sklepach kartą.

Badanie wskazało również, czy planujemy zakupy świąteczne z odpowiednim wyprzedzeniem.  Okazuje się, że choć jedna trzecia z badanych Europejczyków (32%) zaczyna zakupy miesiąc przed Świętami, to jednak prawie połowa (45%) przyznała, że zaczyna szukać prezentów, kiedy do Wigilii został już tylko tydzień lub mniej czasu. Badanie pokazuje, że polscy mężczyźni zwlekają ze świątecznymi zakupami do ostatniej chwili – 43% mężczyzn (w porównaniu z 33% kobiet) kupuje prezenty na tydzień przed Świętami. Przy tym, odsetek Polaków poszukujących prezentów tuż przed Gwiazdką, należy do najwyższych w Europie. Identyczny wynik odnotowano tylko wśród mężczyzn w Belgii.

Badanie pokazuje również, jak zróżnicowane jest podejście do przemyślanych prezentów wśród różnych narodów Europy:

  • Dawanie gotówki uważa się za najbardziej nieprzemyślany prezent w Hiszpanii (52%) i we Włoszech (45%), co dziwi tym bardziej, gdyż są to jednocześnie kraje, gdzie gotówka jest najpopularniejsza w Europie.
  • Szwecja (45%) i Polska (36%) są krajami, gdzie ludzie mają największe wyrzuty sumienia z powodu kupienia kiedyś prezentu, który nie był wystarczająco przemyślany.
  • W Holandii (21%) i na Węgrzech (17%) najmniej prawdopodobne jest spotkanie się z kimś kto dostał nieprzemyślany prezent.
  • Natomiast krajami, w których najmniej respondentów żałuje podarowania takich prezentów są Francja (12%) i Belgia (9%).
  • Aż 60% Greków ma skłonność do kupowania prezentów w ostatniej chwili, zabierając się do świątecznych zakupów dopiero w ostatnim tygodniu.
  • Podarowanie komuś gotówki jest bardziej prawdopodobną przyczyną kłótni w Turcji (27%) niż w którymkolwiek innym europejskim kraju.
  • Z kolei Brytyjczycy są najlepsi w planowaniu - 38% z nich kupuje prezenty z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem albo jeszcze wcześniej.
  • Czesi najbardziej, wśród europejskich narodów, zastanawiają się nad prezentami: 91% uważa, że przemyślany charakter prezentu jest decydującym czynnikiem przy podejmowaniu decyzji o zakupie.
  • W Rosji uważa się, że przemyślane podejście do prezentów jest najważniejsze przy kupowaniu ich dla rodziny (34%) i przyjaciół (31%), bardziej niż w jakimkolwiek innym europejskim kraju.
  • Natomiast Francuzi są romantykami i najbardziej starają się kupić coś przemyślanego dla swoich partnerów lub partnerek (41%).
  • Dla Austriaków kluczem jest słowo „osobisty”: 94% uważa, że najważniejsze jest podarowanie osobistego prezentu.
 

Copyright © 2009-2018 meskimbyc.pl Wszelkie prawa zastrzeżone | mapa strony