Shopfitting, czyli 5 pomysłów, jak przyciągnąć klientów do sklepów

Ostatnie lata stoją pod znakiem rozwoju sklepów internetowych, dlatego coraz częściej słyszy się pytanie – czy tradycyjne sklepy znikną? I o ile przenosin do świata e-commerce niektórych z nich nie da się uniknąć, to jednak właściciele wielu tradycyjnych sklepów szukają sposobów na przyciągnięcie klientów. Swoją uwagę najczęściej kierują w stronę oryginalnej architektury i wzornictwa, zapachów, muzyki i ciekawych ekspozycji. Poniżej popularne i często stosowane rozwiązania.

tommy_Dobrze zaprojektowany sklep, nie tylko przywiązuje klienta do marki i buduje jej wizerunek, ale także pozytywnie wpływa na doświadczenia osób kupujących. Ciekawe koncepty potrafią wywołać pozytywne emocje i skojarzenia. Co więcej, przemyślane narzędzia oparte na neuromarketingu poprzez dostarczanie klientom nowych doświadczeń mogą wpływać na pobudzenie mózgu. Niewiele osób wie, że na całym świecie za profesjonalnym projektowaniem sklepów stoją firmy shopfittingowe, które często korzystają z porad ekspertów od aranżacji przestrzeni handlowej – Visual Merchendaiserów.

Witryna na dzień dobry

To ona najczęściej decyduje, czy klient odwiedzi sklep. Badacze z Uniwersytetu Michigan dowiedli, że statystycznie na okno sklepu patrzymy od 3 do 8 sekund. To kluczowy moment dla podjęcie decyzji czy w ogóle wejść do środka. „Dobrze zaprojektowana witryna pokazuje produkty dla ściśle określonej grupy docelowej. Jeśli sklep dysponuje kilkoma witrynami, wtedy w każdej prezentowane są produkty dla różnych grup. Witryny powinny intrygować swoimi aranżacjami. Ale osoby, które je projektują powinny pamiętać, że kompozycja i elementy dekoratorskie nie powinny być lepiej eksponowane niż sam produkt. Co więcej, tematycznie powinny z nim korespondować” – mówi Dagmara Habiera, ekspert ds. Visual Merchendaisingu, współpracująca z ARS Retail+Shopfitting.

Kupuje się oczami – rozmieszczenie produktów

Sposób w jaki wyeksponowany jest konkretny – ten, a nie inny – produkt oraz dokładne miejsce jakie zajmuje w sklepie to efekt przemyślanych strategii sprzedażowych marek. „Brak tu przypadkowości. Wiele sklepów stosuje taktykę częstej zmiany miejsc produktów, która sprawia, że chcąc znaleźć konkretną rzecz mimochodem oglądamy także rzeczy, których zakupu nie planowaliśmy. Popularnym miejscem na spontaniczne decyzje zakupowe są strefy przed samymi kasami. To miejsca w których sprzedaje się tzw. produkty impulsowe” – dodaje Dagmara Habiera. Oczekując w kolejce wystarczy chwila, żeby zapragnąć spróbować nowy produkt albo skorzystać z promocji. Ważne – tego typu produkty sklepy eksponują na wysokości oczu.

Muzyka, co w sklepie gra

Statystyki pokazują, że w Polsce muzyka gra już w ponad 80-tysiącach placówkach handlowo-usługowych. To więcej, niż np. w Niemczech. Właściciele sklepów niektórych marek inwestują prawdziwe fortuny w systemy audio. Dla nich muzyka jest często znakiem rozpoznawczym, dobrze kojarzonym przez klientów. W niektórych wypadkach muzyka może jednak przeszkadzać. Z ciszy korzystają na przykład sklepy z biżuterią czy księgarnie. Co ciekawe, częstym błędem jaki popełniają sklepy, jest włączanie radia, ponieważ spora ilość negatywnych informacji przekazywanych
w newsach czy rozmowach w studio skutecznie może odstraszać od zakupów.

Zapach

Mogłoby się wydawać, że w trakcie zakupów węch nie jest przydatny. Oczywiście, o ile nie chodzi o zakupy w perfumerii. Nic bardziej mylnego. Okazuje się, że sklepy coraz częściej decydują się na stworzenie atmosfery poprzez zapach. Aromaty rozpylane są poprzez specjalne, niewidoczne dla klientów, maszyny. Ciekawostką jest, że wśród zapachów mających skłonić do kupowania, są zapachy cytryny i mięty. Przypisuje się im właściwości pobudzające. Inną ciekawostką jest rozpylanie zapachu mającego przypominać woń skóry w sklepach obuwniczych i sklepach z galanterią skórzaną.

Działania promocyjne

Badania pokazują, że co czwarty Polak odwiedza galerie handlowe w poszukiwaniu rozrywki. Dlatego też, coraz częściej sklepy dla urozmaicenia swojej oferty stawiają na organizację wydarzeń specjalnych (eventów). Ich charakter uzależniony jest od specyfiki danego sklepu i klientów. Jakkolwiek, niesłabnącą popularnością w sklepach z ubraniami cieszą się spotkania ze stylistami.
Z kolei sklepy kosmetyczne często decydują się na pokazy makijażu czy porady kosmetologów. Niejednokrotnie w rolę ekspertów wcielają się celebryci.

Nowe technologie

Nowe technologie coraz wkradają się do sklepów i centrów handlowych. Doskonałym przykładem ich wykorzystania są np. interaktywne strefy zabaw, w których dzieci mogą grać w gry, w których do sterowania używa się gestów. Innym przykładem wykorzystania nowych technologii są specjalne aplikacje tworzone przez marki, dzięki którym użytkownicy będąc w danym sklepie mogą skorzystać z ciekawych promocji, konkursów i programów lojalnościowych.

 

***

 

ARS Retail+Shopfitting – kompleksowy dostawca usług shopfittingowych z ponad dziesięcioletnim doświadczeniem. ARS specjalizuje się w projektowaniu i aranżacji powierzchni komercyjnych oraz biurowych,, rewitalizacji galerii handlowych. Firma kompleksowo zarządza organizacją i nadzorem prac budowalnych.
W kompetencjach ARS leży także konsulting w zakresie doboru lokalizacji i negocjacji umów.

 

Copyright © 2009-2018 meskimbyc.pl Wszelkie prawa zastrzeżone | mapa strony