Samochody przepustką do wolności i niezależności |
Dla 55% młodych kierowców auto to sposób na niezależność, ale co czwarty z nich zadzwoniłby po rodziców, gdyby trzeba było zmienić koło.
Wielu młodych kierowców twierdzi, że samochód jest dla nich jedynie narzędziem przemieszczania się z miejsca na miejsce. Jednak według badań przeprowadzonych przez Goodyeara ponad połowa z nich odczuwa duże przywiązanie do auta i uznaje go za wyjątkową przestrzeń życiową, która daje poczucie niezależności. Przy głębszej analizie widoczna jest jednakże ich zależność od rodziców, np. w takich sytuacjach, jak przebita opona. Celem badania, które analizowało zachowania 6400 młodych kierowców poniżej 25. roku życia na 16 rynkach (w 15 krajach europejskich i w Republice Południowej Afryki), było poznanie sposobu myślenia młodych kierowców i uzyskanie informacji na temat ich zachowań na drodze. „Młodzi ludzie mają dziś bardzo szczególny rodzaj relacji ze swoimi samochodami. Badanie na temat bezpieczeństwa młodych i początkujących kierowców, realizowane przez nas trzeci rok z rzędu, analizuje to szczegółowo, i dostarcza użytecznych danych, które pomagają zrozumieć młodsze pokolenie na drodze” – powiedział Jens Völmicke, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej Goodyeara w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce. Samochód przepustką do wolności i odzwierciedleniem osobowości Włoscy, południowoafrykańscy i brytyjscy młodzi kierowcy najczęściej postrzegają swój samochód jako symbol niezależności (odpowiednio 77%, 73% i 71%), a 36% z nich twierdzi, że pojazd odzwierciedla ich osobowość. 41% młodych kierowców opisywało auto jako przestrzeń osobistą, w której mogą uwolnić się od codziennych stresów i obowiązków, a niemal co trzeci z nich (30%) również jako miejsce, w którym mogą czuć się wolni od kontroli ze strony rodziców. Szczególnie widoczne jest to wśród młodych mieszkańców RPA, Wielkiej Brytanii i Rosji – dla niemal połowy z nich (odpowiednio 52%, 45% i 41%) własny samochód jest formą oderwania od domu rodzinnego, ponieważ większość młodych ludzi w tych krajach wciąż mieszka z rodzicami. Najbardziej pragmatyczni z kolei są młodzi kierowcy z Niemiec, Szwecji i Austrii, którzy uważają swoje auto za środek transportu (odpowiednio 88%, 86% i 86%). Gdy coś pójdzie źle, wtedy rodzice na ratunek Zapytani co zrobiliby w przypadku przebicia opony, młodzi respondenci okazywali się mniej niezależni, niż im się wydawało. Tylko 44% zmieniłoby koło samodzielnie, 23% zadzwoniłoby po rodziców, a 12% po chłopaka lub dziewczynę. Najbardziej niezależni okazali się respondenci z Rosji - 64% zmieniłoby koło samodzielnie, następnie mieszkańcy RPA i Czesi (55% i 54%). Zaledwie jedna trzecia młodych kierowców z Danii, Holandii i Szwajcarii zmieniłaby koło bez niczyjej pomocy. Biorąc pod uwagę, że wymaga to sporej siły, nie dziwi, że kobiety znacznie rzadziej niż mężczyźni podjęłyby się tego zadania samodzielnie (21% wobec 66%). Młodzi brytyjscy kierowcy w takiej sytuacji zwykle dzwoniliby po rodziców, co prawdopodobnie jest odzwierciedleniem kultury opiekowania się dziećmi jeszcze długo po ich wejściu w dorosłość. Z kolei najrzadziej po rodziców dzwoniliby młodzi Rosjanie (zaledwie 4%). Młodzi kierowcy z Francji w takiej sytuacji najczęściej prosiliby o pomoc chłopaka lub dziewczynę (20%). Młodzi nie znają podstaw Badanie ujawnia, że zaledwie 20% młodych kierowców uczy się zmieniać koło na kursie jazdy. Najczęściej uczą się tego kierowcy czescy (47%), a najrzadziej młodzi kursanci w Danii, Holandii i Włoszech (odpowiednio 9%, 9% i 10%). „Tak duży odsetek młodych europejskich kierowców, którzy nie czują się na siłach samodzielnie zmienić koła, świadczy o potrzebie dalszego szkolenia. Dlatego współpracujemy z Europejskim Stowarzyszeniem Szkół Jazdy, aby przekazać młodym kierowcom więcej wiedzy o oponach, a także umiejętność zmiany koła, która od niedawna jest obowiązkowym elementem nauki jazdy” – powiedział J. Völmicke. Zaparowane okna Niemal jedna piąta (18%) respondentów mówi, że samochód jest dobrym miejscem do uprawiania seksu. Przyznaje się do tego 24% mężczyzn oraz 13% kobiet. Największy odsetek takich odpowiedzi dali respondenci z Rosji (43%), Hiszpanii i Czech (po 27%). Najrzadziej do tego celu wykorzystują samochody respondenci z Holandii, Francji i Wielkiej Brytanii (odpowiednio 9%, 8% i 8%). Jazda dla przyjemności Niemal połowa świeżo upieczonych kierowców lubi jeździć dla przyjemności bez określonego celu (46%), przy czym 22% przyznaje, że jazda samochodem daje im ogromny zastrzyk adrenaliny. Najczęściej na przejażdżki wybierają się młodzi kierowcy z Rosji, Polski, Turcji i RPA (odpowiednio 73%, 63%, 63% i 61%) i ci respondenci odczuwają największe emocje z jazdy. Być może w zgodzie ze stereotypami na temat płci, mężczyźni częściej niż kobiety jeżdżą bez celu (50% wobec 42%) i częściej odczuwają wtedy większe emocje za kierownicą (26% wobec 15%). Dla niektórych młodych kierowców samochód jest wiernym towarzyszem i obiektem wielkiego przywiązania – z taką opinią zgadza się 59% młodych respondentów w Turcji i 56% w RPA. Metodologia badania Badanie przeprowadziła agencja IPSOS na zlecenie Goodyeara (Region Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki). Cel badania to analiza poziomu wiedzy młodych i początkujących kierowców na temat bezpieczeństwa drogowego, a także ich przekonań oraz praktyk za kierownicą. Łącznie przeprowadzono ankietę wśród 6400 respondentów, po 400 w każdym z następujących krajów: Austria, Belgia, Republika Czeska, Dania, Francja, Niemcy, Włochy, Holandia, Polska, Rosja, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Afryka Południowa, Turcja i Wielka Brytania. Ankieta zawierała 20 pytań w pięciu obszarach tematycznych: szkolenie kierowców, zachowanie na drodze, styl życia, zachowania społeczne, czynniki okresowe i przygotowanie do zimy. Wywiady prowadzono między 23 lipca a 17 sierpnia br. za pośrednictwem internetu. Respondenci: posiadający prawo jazdy, mający ukończone 18 lat i aktywnie prowadzący samochód. Badania były prowadzone w językach lokalnych. Europejskie Stowarzyszenie Szkół Jazdy (EFA) EFA reprezentuje interesy 25 stowarzyszeń szkół jazdy z 24 krajów Europy w kontaktach z europejskimi władzami, instytucjami i organizacjami związanymi ze szkoleniem kierowców i instruktorów jazdy, edukacją początkujących kierowców, ekologiczną jazdą i bezpieczeństwem drogowym. Organizacja promuje inicjatywy, które prowadzą do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Główne cele działania EFA to: harmonizacja edukacji i egzaminowania instruktorów jazdy, przygotowanie i harmonizacja programów oraz koncepcji edukacyjnych w szkoleniu kierowców wszystkich kategorii, przygotowanie i harmonizacja programów zaawansowanych szkoleń dla kierowców wszystkich kategorii, harmonizacja standardów organizacji egzaminujących i egzaminatorów. EFA jest stowarzyszeniem branżowym, neutralnym pod względem politycznym i światopoglądowym. Goodyear jest jednym z największych producentów opon na świecie, z centralą w Akron, w stanie Ohio, USA. Firma wytwarza opony, wyroby gumowe oraz środki chemiczne w ponad 53 zakładach w 22 krajach. Swoją działalność prowadzi w większości krajów świata. Dwa ośrodki innowacji – w Akron w stanie Ohio i Colmar-Berg w Luksemburgu rozwijają najnowocześniejsze produkty i usługi, które wyznaczają branżowe standardy w dziedzinie technologii i parametrów. Goodyear zatrudnia około 71 000 pracowników. W Polsce firma oferuje opony takich marek, jak: Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava i Dębica. Jest także głównym akcjonariuszem Firmy Oponiarskiej Dębica S.A. |