Dlaczego polscy mężczyźni źle się ubierają i jak to zmienić? |
Niestety bardzo często Polak zadowala się byle czym – kiepskie materiały, zły, psujący sylwetkę krój, źle dobrany rozmiar ubrania. Nie wspominając już o takich modowych katastrofach jak skarpety do sandałów, koszule do garnituru z krótkimi rękawami czy wszechobecne podróbki. W 2011 roku portal mencode.pl przeprowadził badanie internetowe pt. „Co robi mężczyzna, aby dbać o wygląd”. Celem badania było uzyskanie informacji na temat źródeł wiedzy o modzie wśród mężczyzn oraz ich przyzwyczajeń związanych z zakupem ubrań. Okazuje się, że najczęściej wskazywanym przez mężczyzn źródłem wiedzy o modzie jest internet. Przeszło 60% ankietowanych mężczyzn czerpie swoją wiedzę z męskich portali modowych, a aż 46% wyraziło chęć skorzystania z fachowej pomocy stylisty. Większość ankietowanych mężczyzn kupuje ubrania w centrach handlowych. Tam nie są już biernymi obiektami stylizacji ich żon, czy dziewczyn, ale aktywnie poszukują rzeczy, w których wyglądaliby najlepiej. Niestety dotyczy to w większości młodego pokolenia. Pośród starszych panów nadal rządzi pogląd, że nadmierne dbanie o siebie jest synonimem zniewieściałości. Pomięte koszule, zdefasonowane marynarki, przykrótkie spodnie – dla wielu Polaków nadal na pierwszym miejscu stawiana jest przede wszystkim wygoda – bez dbałości o efekt wizualny. Ale wirus mody rozprzestrzenia się szybko – już co drugi mężczyzna deklaruje, że wzoruje się na obserwacji mody ulicznej, witryn sklepowych i portali modowych właśnie. Lecz galerie handlowe są skupione głównie w większych miastach, a panowie z mniejszych miejscowości również chcą wyglądać modnie! Dla nich ratunkiem pozostają zakupy w internecie – na aukcjach i w sklepach producentów. Ciekawym rozwiązaniem dla mniej zamożnych fashionistów są portale takie jak e.pasaż.eu, gdzie co tydzień, w zamian za wypełnienie krótkiej ankiety, można wygrywać markowe, świetne jakościowo ubrania. Na e-pasaż.eu panuje pełna demokracja – po jednym dziale dla kobiet, mężczyzn i dzieci. Polscy mężczyźni nie mogą się jeszcze poszczycić charakterystycznym sznytem, takim jaki mają na przykład Włosi czy Hiszpanie. Nadal brakuje im ogłady, która wyraża się w kiepsko dobranych dodatkach, sportowych kurtkach, czy plecakach noszonych do nieźle skrojonych garniturów, czy chociażby w dobieraniu obuwia, które jest piętą achillesową polskich dżentelmenów. A co preferencjami estetycznymi? Według portalu menstream.pl Polacy najczęściej wybierają t-shirty (70%) i jeansy (60%). Ulubionymi kolorami są czarny (71%), niebieski (44,6%), biały (33,7%) i szary (30%). Jak widać Polacy są konserwatystami i nie lubią zbytnio ryzykować krojem i kolorystyką. Tylko 1,6% mężczyzn wybrałoby w sklepie ubranie w kolorze różowym, czy żółtym. Ale i to się zmienia. Dwudziestoparolatkowie często wybierają się na zakupy do second-handów, gdzie szukają oryginalnych i ciekawych zestawów. Polki należą do najpiękniejszych i najbardziej zadbanych kobiet w Europie. Na szczęście po dziesięcioleciach modowej depresji Polacy zaczynają nadrabiać zaległości. |